top of page

מרכז הידע

מאמרים

  • תמונת הסופר/תעו"ד שרי נוסינוביץ-רץ

מה מונע ממך מלחתום על ייפוי כוח מתמשך?

תחשבו על חייכם כעל "מפעל", אותו אתם מנהלים. בעתיד, כאשר לא תהיו כשירים עוד בריאותית להמשיך ולנהל את המפעל בעצמכם, האם תשאירו את המפעל מיותם, ללא "מנהל"? האם חשוב לכם כבר עכשיו, למנות מנהלים חלופיים במקומכם, אשר ימשיכו להגשים את רצונכם, לתחזק ולנהל את מפעל חייכם? ברשומה זו אנסה לפוגג מעט מהחששות שמלווים אנשים, לרוב ללא כל הצדקה, מלערוך ייפויי כוח מתמשך, ולמנות מנהלים למפעל החיים שבנו בעמל ידיהם.

המטרה המרכזית של עריכת ייפוי כוח מתמשך, היא לאפשר לאדם להמשיך ולהתנהל בחייו באופן רציף, טבעי, ולפי רצונו, במידת האפשר, גם לאחר שבריאותית הוא כבר אינו מסוגל לעשות זאת באופן עצמאי. למרות שמדובר בתכלית חיונית מאין כמוה, הרי שבמהלך עבודתי נתקלתי בנימוקים שונים אשר גרמו ללקוחותיי להסס לפני שערכו ייפוי כוח מתמשך. יודגש, לרוב המדובר בחששות אשר ניתן להפיג במסגרת הייפוי כוח המתמשך עצמו, באופן אשר יניח את הדעת וימנע ספקות או חששות עתידיים.

החשש כי מינוי של אחד מהילדים למיופה כוח, ייצור "אפליה" כלפי הילדים האחרים - אני ממליצה לעשות הבחנה בין מינוי מיופה כוח בעניינים אישיים/רפואיים לבין מינוי שעניינו התחום הרכושי/הכספי. כאשר ממנים מיופה כוח בעניינים אישיים/רפואיים, קיימת חשיבות גדולה למנוי של אדם עליו אתם סומכים שידאג לצרכים הבריאותיים והאישיים שלכם ב-"עיניים עצומות", על מנת שתהיו מטופלים לפחות בסטנדרט לו הייתם מורגלים כל חייכם הבריאים.

דווקא הנושא הרכושי/כספי, הוא שעשוי לגרום למי מהילדים שלא נבחר לשמש כמיופה כוח, לחוש כי הוא מופלה לרעה. ניתן להקל ואפילו למנוע תחושות אלו באמצעות "שקיפות".

ראשית, חשוב לזכור כי במסגרת ייפוי הכוח אתם אינכם מחלקים את רכושכם ליורשים (ייפוי הכוח אינו מהווה תחליף לצוואה), אתם מוגבלים מלהעביר נדל"ן, וכל החלטה על העברת כספים הינה מוגבלת הן מבחינת הסכומים אותם ניתן להעביר, והן מבחינת הפעולות אותן רשאי מיופה הכוח לעשות על דעת עצמו בלבד.

שנית, ניתן לקבוע כי בהחלטות משמעותיות, הכרוכות בהוצאות כספיות גדולות, יפעלו כל הילדים ביחד כמיופיי כוח, וכל החלטה שכזו תתקבל בהחלטה "פה אחד" של כל הילדים.

שלישית, ככל שבחרתם במסגרת ייפוי הכוח להעניק מתנות ו/או כספים מתוך רכושכם, כדאי להקפיד כי הכספים יחולקו באופן מאוזן ושאינו מקפח, זאת על מנת למנוע סכסוכים פנימיים על רקע חלוקה שאינה צודקת.

רביעית והחשוב מכל, שיחה פתוחה עם הקרובים ביחס להוראות שבחרתם לכלול בייפוי הכוח, יאפשרו לכם להסביר את כוונותיכם מראש ולא בדיעבד, מה שיגביר את שיתוף הפעולה העתידי בין הקרובים לכם בעת שייכנס ייפוי הכוח לתוקפו.


החשש כי ייפוי הכוח ייכנס לתוקפו, למרות שמצבי הבריאותי עוד מאפשר לי לקבל החלטות בענייני - ברירת המחדל היא שיפויי הכוח ייכנס לתוקף בכפוף להצגה של חוות דעת רפואית אחת בלבד, לפיה אינכם כשירים רפואית לקבל עוד החלטות בעניינכם. ראשית, על מנת למנוע מצב בו חוות הדעת הרפואית ניתנה ע"י מי שאינו מומחה לתחום המגבלה הרפואית ממנה אתם סובלים, ניתן לדוגמה, במסגרת ייפוי הכוח לקבוע כי ייפוי הכוח יכנס לתוקף אך ורק בכפוף להצגת 2 חוות דעת שונות, של מומחים בתחום המגבלה הרפואית, בעלי וותק של לפחות 15 שנה בתחום,

שנית, ניתן לקבוע גורם חיצוני, חבר קרוב או בן משפחה, אשר יהיה חייב להיות מיודע מעת שהוגשה בקשה כי ייפוי הכוח ייכנס לתוקפו. מינוי גורם חיצוני, עליו אתם סומכים, יאפשר "בקרה" נוספת, שתימנע שימוש לרעה בחוות הדעת הרפואית יחידה, בניגוד לרצונכם.


החשש כי יעשה שימוש לא ראוי בייפוי הכוח בידיי מיופה הכוח - ראשית, חשוב ביותר לבחור את זהות מיופה הכוח שלכם בקפידה רבה. אם יש לכם חשש ולו קל כי יעשה שימוש לא ראוי בייפוי הכוח בניגוד לרצונכם, הרי שהדבר מלמד כי אין לכם אמון מלא במיופה הכוח שבחרתם, וללא אמון הרי שיפויי הכוח למעשה מחמיץ את תכליתו.

שנית, ככל שלמרות האמון שאתם רוכשים למיופה הכוח ברצונכם שיהיה מנגנון "בקרה" על מיופה הכוח, ניתן למנות מספר מיופי כוח בעניינים המהותיים לכם, ולקבוע כי כל החלטה בעניינים אלו תתקבל "פה אחד", ולחלופין, ניתן לקבוע גורם מיודע, שישמש כמעין "מפקח" מטעמכם, שישקיף על פעולות מיופה הכוח.

שלישית, מיופה הכוח אינו פועל בחלל ריק, וניתן לקבוע כי סעיפים בייפוי הכוח המתמשך אשר יכבלו את עצמאותו, בדרך של חיוב מיופה הכוח להגיש דין וחשבון למשרד האפוטרופוס הראשי, כפי שהדבר נהוג כאשר ממונה אפוטרופוס לאדם באמצעות בית המשפט.

החשש כי מיופה הכוח בעצמו לא יהיה כשיר בריאותית לנהל את ענייני - עפ"י החוק, התנאי הבסיסי לכך שהמינוי של מיופה הכוח ייכנס לתוקף, הוא שמיופה הכוח יהיה כשיר מבחינה בריאותית לבצע את המינוי. במידה ונבצר ממיופה הכוח למלא את תפקידו, המינוי פוקע מעצמו. על מנת למנוע סיטואציה זו, מומלץ בכל מקרה לקבוע זהות של מיופה כוח חלופי אשר יכנס בנעליו של מיופה הכוח המקורי, ככל שזה לא יהיה כשיר עוד לפעול כמיופה כוח.

הטיפ הגדול ביותר בהקשר של עריכת ייפוי כוח מתמשך, היא לא לדחות למחר את מה שאפשר לעשות היום. כל עוד אדם הוא צלול ויכול להחליט על מעשיו, הוא חופשי לערוך ייפוי כוח מתמשך, כאשר כל חשש או התלבטות ניתן להפיג ולפתור. "התעוררות" מאוחרת, עלולה לגרום ליקירכם לטרחה ועגמת נפש מיותרת, ככל שיידרשו למנות לכם אפוטרופוס באמצעות בית המשפט - הליך ארוך ומורכב, אשר אינו נותן מענה מיידי לצורך שהתעורר, להמשיך ולדאוג לשלומכם.

21 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page